Bipacksedel Sjukskrivning

Sjukskrivning under tiden du är sjuk underlättar för dig att förbättra din hälsa och välbefinnande och därmed återfå din arbetsförmåga under tiden som medicinska och rehabiliteringsåtgärder pågår.

Tyvärr kan sjukskrivning liksom vilka åtgärder som helst ha följder som kan vara ogynnsamma för din återhämtning. I vissa fall kan sjukskrivning mot förmodan försämra din sjukdom.

Under sjukskrivning är det lätt att man tappar struktur över sin vardag, vänder på dygnet, börjar äta på oregelbundna tider och börjar isolera sig. 

Obefogade skuld- och skamkänslor mot dina arbetskamrater alternativt familjemedlemmar kan förekomma. 

Det finns en risk att man börjar dricka mer alkohol eller röker mer samt tränar mindre än vad man annars skulle ha gjort.

Man kan börja få mer värk i kroppen eller få sömnbesvär och oro.

Man börjar undra över hur det går för arbetskamraterna, hur dina vanliga arbetsuppgifter sköts samt hur det ska gå att komma tillbaka till din arbetsplats och dina arbetsuppgifter. 

Ju längre sjukskrivningen pågår desto mer oroar man sig för sin ekonomi, sociala relationer och karriärmöjligheter. 

Här är vad du kan göra för att din sjukskrivning ska förbli gynnsam för din återhämtning

  • Försök att behålla dina vardagliga rutiner. Kom upp i tid på morgonen och gå till sängs som du brukar göra en vanlig arbetsdag
  • Ät måltider på regelbundna tider 
  • Försök att komma ut en stund varje dag och motionera om ditt tillstånd tillåter detta. Detta motverkar stress, oro, värk och sömnbesvär
  • Fokusera på vad som bidrar positivt till din hälsa och välbefinnandet. Försök att sköta din hobby eller fritidsintressen. Ta kontakt med personer som får dig att må bra.
  • Håll kontakten med din chef och dina arbetskollegor. 
  • Planera för hur det kan se ut när du ska börja arbeta igen, även om det inte är dags ännu
  • Börja arbeta deltid så snart som ditt tillstånd tillåter. 
  • Du kan alltid avbryta sjukskrivning eller börja arbeta deltid utan att behöva kontakta din läkare.