Kognitiv Ergonomi

  • Lägg upp ett schema tillsammans med din arbetsledare eller närmaste chef. 
  • Eftersträva struktur och skapa rutiner för arbetsdagen. 
  • Gör en kort avstämning innan arbetsdagen. 
  • Börja med arbetsuppgifter som är enkla, väldefinierade och avgränsade i tid. Öka komplexiteten och omfattning av arbetsuppgifter långsamt. 
  • Inledningsvis kan det vara helt andra arbetsuppgifter än de ordinarie arbetsuppgifterna.
  • Beräkna tidsåtgång för utförande av arbetsuppgifter med god marginal
  • Anpassa arbetsuppgifter efter energinivån. Arbetsuppgifter som kräver högre koncentration eller skiftande uppmärksamhet ska delas upp i mindre arbetsbitar. Byt mellan stillasittande och stående/fysiska arbetsuppgifter
  • Ta pauser under och mellan arbetsuppgifter och lägg regelbunden återhämtning under arbetsdagen.
  • Skapa en variation i dina arbetsuppgifter som kräver olika mycket av din kognitiva förmåga.
  • Lägg in sekundära arbetsuppgifter som inte kräver större  koncentrationsbehov eller skiftande uppmärksamhet. 
  • Be om att få arbeta i en lugnare miljö, företrädesvis vid avskild arbetsplats, med möjlighet att begränsa yttre stimuli såsom höga ljud, simultana telefonsamtal, korridorspring eller närhet till lunch/kafferummet.
  • Ta itu med en sak i sänder. Låt bli att agera på impuls.
  • Använd hjälpmedel för att komma ihåg eller få påminnelse. Använd tekniska system som du är väl bekant med och be om hjälp om tekniken strular
  • Dina kognitiva begränsningar syns inte. Berätta för dina arbetskollegor om dina nedsättningar och ta hjälp av omgivningen.
  • Stäma av regelbundet med din arbetsledare eller närmaste chef. Boka in avstämningsmöten  med jämna mellanrum
  • Be om att få en stödperson i arbetslaget som du kan vanda dig till avseende små frågor och som påminner dig om att hålla tider och ta pauser